dr. Dorin Dragoş – Fitoterapia psihocauzală

Fiecare plantă vindecătoare este o rază
spre trezirea sufletului şi spre regăsirea esenţei.

dr. Dorin Dragoş - Fitoterapia psihocauzală®

Mergeţi la:

Prima pagină  Cauzele psihoemoţionale ale bolilor  Fitoterapia psihocauzală  Matematică subtilă

Răchitan Rocoină Roiniţă Rostopască Rotungioară Rozmarin

Răchitan

Salicariae herba — somităţile florale ale speciei Lythrum salicaria L., fam. Lythraceae.

Rachitan
Conţine 7–18% taninuri galice, antocianozide, flavone, mucilagii, acizi graşi, ceruri, fitosteroli, ulei volatil, carotenoide, vitamina C, glucide simple (glucoză, fructoză), fier.

Taninurile îi imprimă răchitanului o acţiune astringentă, antidiareică, antihemoragică, hemostatică; este folosit în tratamentul hemoragiilor (metroragii, hemoragii digestive).
Este util în tratamentul diareei.
În aplicaţii externe, este folosit în afecţiuni cutanate: ulcer varicos, contuzii, dermatite; de asemenea, în hemoroizi.

Rocoină

Stellariae herba — partea aeriană a speciei Stellaria media L., fam. Caryophyllaceae.

Rocoina
Conţine saponine şi mucilagii.

Rocoina are un efect răcitor, emolient şi calmant, fiind utilă, în aplicaţii externe, în afecţiuni cutanate de tip aer (piele uscată şi cu crăpături) şi de tip foc: eczemă, furuncule (favorizează maturarea), urticarie, erupţii eritematoase, erupţii alergice, cu prurit intens sau usturime, cu piele caldă, ulceraţii, crăpături, ragade.
Este utilă în afecţiuni gastroduodenale: gastrite, duodenite, ulcer; de asemenea, în stomatite, ca şi în hemoroizi şi în inflamaţii perianale.
Înlătură fierbinţeala (prin efectul antiinflamator al saponinelor) şi uscăciunea (prin mucilagii, care sunt emoliente) de la nivelul pielii şi mucoaselor (respiratorie, digestivă, urogenitală), fiind utilă, în administrare internă, mai ales pentru afecţiunile inflamatoare.
Deoarece umezeşte, este recomandată în afecţiunile caracterizate de excesul de aer.
Este utilă în afecţiuni hepatobiliare (hepatită, colecistită).
Este recomandată în afecţiuni colonice de tip foc (colite) sau de tip aer (colon iritabil).
Este benefică în afecţiuni respiratorii de tip foc (viroze, faringite, amigdalite, laringite, bronşite, tuse iritativă) sau de tip aer (tuse spastică, tuse psihogenă).

Roiniţă

Melissae folium — frunzele speciei Melissa officinalis L., fam. Lamiaceae.

Roinita
Uleiul volatil este principalul constituent activ (predomină aldehidele monoterpenice: geranial, neral, citronelal etc.), alături de acizi polifenolcarboxilici (ODP–uri: rozmarinic, cafeic, clorogenic), principii amare, triterpene (acid ursolic, oleanolic), flavonozide, cumarine, mucilagii, rezine, taninuri.

Elimină excesul de aer — este sedativă, carminativă şi antispastică musculotropă datorită aldehidelor din uleiul volatil; este utilă pentru manifestările dispeptice diverse: crampe, balonări cu aerogastrie / aerocolie, tulburări de motilitate la toate nivelurile tubului digestiv, inclusiv intestinal; este recomandată în colopatia spastică şi în tulburările de tranzit cu diaree sau constipaţie (mai ales în cadrul sindromului de colon iritabil); este slab antidiareică prin uleiul volatil, taninuri şi ODP–uri; alte surse o consideră uşor laxativă.
Este sedativă datorită acţiunii electronegativante a aldehidelor monoterpenice din uleiul volatil; este utilizată în tulburările neurovegetative psihogene manifestate prin insomnii sau prin somatizări, adesea algice, la diverse niveluri, inclusiv digestiv şi cardiac.
Este utilă în afecţiuni cardiovasculare, mai ales funcţionale: palpitaţii, oscilaţii tensionale, dureri pseudoanginoase, tahicardie, stări hiperkinetice, lipotimii.
Inhibă HMG–CoA reductaza având acţiune hipocolesterolemiantă.
Este cicatrizantă, imunomodulatoare prin ODP–uri şi prin uleiul volatil, antibacteriană, antifungică şi antivirală prin uleiul volatil, posibil şi citostatică prin acidul cafeic.
Acţiunea antivirală se exercită mai ales faţă de virusul herpetic şi faţă de o rudă a acestuia (ca şi a virusului varicelozosterian): virusul vaccinei.
Roiniţa uşurează "digerarea" realităţii exterioare (este stomahică), fiind utilă în anorexie, greaţă şi vomă, inclusiv la gravide; este recomandată în toate afecţiunile digestive caracterizate prin peristaltism inversat: reflux gastroesofagian, reflux duodenogastric.
Atenuează manifestările dispeptice din bolile gastroduodenale: ulcer gastric, ulcer duodenal.
Elimină excesul de foc (colagogă, coleretică prin ODP–uri), fiind utilă în afecţiunile biliare funcţionale (tulburări de motilitate biliară) şi organice (litiaza biliară).
Este antitiroidiană prin produşii de oxidare ai ODP.
Este antigonadotropă.
Este utilă în durerile pseudonevralgice şi în cefalee.
Unele surse o consideră galactagogă.

Rostopască

Chelidonii herba et radix — tulpinile terminale nelignificate înflorite şi rădăcina recoltate de la specia Chelidonium majus L., fam. Papaveraceae.

Rostopasca
Principiul activ îl constituie totalul alcaloidic: cel puţin 25 de alcaloizi: de tip benzofenantridinic (chelidonină şi derivaţi, cheleritrină, sanguinarină etc.), protoberberinic (berberină etc.) şi derivaţi de protopină; în plus, un derivat aporfinic (magnoflorina) şi unul chinolizidinic (sparteina). În partea aeriană a plantei, alcaloizii se găsesc mai ales în latex, imprimându–i culoarea portocalie. Mai conţine acidul chelidonic, urme de ulei volatil, saponozide, flavone, carotenoide, enzime, substanţe rezinoase, acid nicotinic, ascorbic.

Cheleritrina are chiar efect local.
Stimulează circulaţia sângelui — chelidonina este vasodilatatoare, inclusiv coronarodilatatoare; stimulează respiraţia; în plus, scade colesterolul; este utilizată în afecţiunile cardiovasculare: hipertensiune arterială, cardiopatie ischemică, ateroscleroză.
Sanguinarina este excitantă asupra centrilor medulari, stimulează peristaltismul intestinal şi secreţiile digestive (gastrică, intestinală, pancreatică, biliară), iar în doze mari poate produce chiar convulsii; şi cheleritrina creşte peristaltismul intestinal; în doze mai mari, toxice, planta determină, şi purgaţii violente, colici şi scaune cu s‚nge.
Chelidonina este coleretică / colagogă, dar şi analgetică, sedativă şi antispastică la nivel biliar, gastric, intestinal, bronşic, uterin.
Capacitatea de a contracara agresiunile se reflectă în acţiunile antiinfecţioase şi antitumorale; cheleritrina, sanguinarina, chelidonina, coptizina şi protopina sunt antibacteriene; cheleritrina este în plus antivirală şi antifungică, iar sanguinarina este antivirală, dar şi antiinflamatoare; chelidonina şi sanguinarina sunt citostatice de tip colchicinic; pentru efectul antiviral şi citostatic latexul este util, în aplicaţii externe, pentru înlăturarea papiloamelor cutanate (negi, veruci).
Totalul alcaloidic are acţiune coleretică şi colagogă (fiind util în hipotonii biliare — exces de apă), dar şi antispastică (recomandat în colici biliare — exces de aer); planta este folosită în tulburările de motilitate biliară, asociate sau nu cu litiaza biliară.
Este utilă în afecţiuni hepatice (hepatită cronică, ciroză hepatică, în special când se asociază icter), planta fiind hepatoprotectoare şi stimulând funcţia ficatului.
Este folosită în afecţiunile respiratorii, mai ales cu tuse spastică.

Rotungioară

Glechomae herba — partea aeriană înflorită a speciei Glechoma hederaceaL., fam. Primulaceae.

Rotungioara
Conţine principii amare (marubină, glecomină), ulei volatil, saponozide, flavonoide, depside, rezine, substanţe grase, colină.

Ca expectorantă, este utilă în afecţiuni respiratorii şi pentru tratamentul simptomatic al tusei.
Fiind antidiareică, este recomandată în tratamentul enterocolitelor, dar şi al diareei funcţionale.
Prin acţiunile stomahică şi amară, este indicată celor cu: hipotonie gastrică, anorexie, hipotonie biliară, colecistopatii funcţionale şi organice (colecistită).
Ca vermifugă, recomandată în parazitoze intestinale.
Este antiinflamatoare prin saponozide, iar un recent identificat acid octadecadienoic hidroxilat pare să activeze adenilat ciclaza plachetară şi să inhibe migrarea celulară.
Diuretică prin flavonoide şi saponozide, este recomandată în litiaza renală şi în retenţia hidrosalină.

Rozmarin

Rosmarini folium — frunzele speciei Rosmarinus officinalis L., fam. Lamiaceae.

Rozmarin
Conţine ulei volatil (predomină cetonele monoterpenice, alături de oxizi etc.); acizi fenolici (acid rosmarinic, cafeic, gentisic, vanilic, siringic, galic), flavonozide, taninuri; principii amare diterpenice, triterpene pentaciclice (betulinol, a– şi b–amirenol, acid ursolic, acid oleanolic etc.); vitamina C, aminoacizi, ceruri; hidrocarburi aciclice şi ciclice, saturate şi nesaturate.

Rozmarinul este adaptogen prin acidul rosmarinic, care (alături de alte ODP–uri) are activitate antioxidantă faţă de radicalii liberi şi peroxizi, combătând procesele de senescenţă — este utilizat în afecţiuni neurologice.
Stimulează circulaţia cerebrală şi microcirculaţia prin acidul rosmarinic.
Este recomandat în vertij şi în migrene.
Are acţiune hepatoprotectoare.
Este cicatrizantă şi epitelizantă prin diosmetină.
Fiind anticatarală, mucolitică şi expectorantă prin cetonele monoterpenice, este folosit în afecţiunile respiratorii.
Antispastic prin flavone, este recomandat în tratamentul simptomatic al tulburărilor digestive.
Diuretic prin flavone şi triterpene, este utilizat pentru afecţiunile articulare (gută, reumatism).
Are acţiune colagogă–coleretică şi hipocolesterolemiantă prin ODP–uri şi flavone.
Cetonele din uleiul volatil pot avea efect neurotoxic.

Submit Your Site SmartNetBook.ro

dr Dorin Dragos, Dorin Dragos, medicina psihocauzala, medicina naturala, medicina naturista, plante medicinale, fitoterapie, tratament naturist, tratament natural, tratamente naturiste, tratamente naturale, vindecare naturala